Baggrunden og founder
Life is like a box of chocolate’s
Idéen bag Floridor opstår meget enkelt da vi, mest for sjov, laver nogle fantastiske hjemmelavede konfekturer. Det bliver hurtigt til forskellige, mange spændende og anderledes smagsoplevelser, nogle er helt sikkert aldrig er smagt før, og som sådan absolut ikke behøver gentagelse.
Men flere af de mange lækre chokolader er så fantastiske, at vi tænker, at disse skal andre da også have glæde af…
Kunne denne lækre luksuschokolade ikke blive til en vision om at levere bedre kvalitetskonfekture til alle danskere? Det mener vi. Og derfor søger vi en dygtig kapitalpartner, således at vi hurtigst muligt og senest primo 2022 kan lancere den første af mange Floridorbutikker i Danmark!
Founder & teamet bag Floridor
Iværksættere er vel lidt som kunstnere
– enten er man det 100% eller også er man det ikke!
Bag Floridor står familien Rodam som næsten altid har været drevet af en stærk trang til at skabe noget nyt, fantastisk og anderledes. Vi arbejder som et team og selvom vi i vores hverdag har mange forskellige opgaver, har iværksætteri altid været et centralt punkt i både vores arbejdsliv og familieliv. Dette faktum har budt os på rigtig mange fantastiske oplevelser, både af dem som er sjove, men også knapt så sjove udfordringer som har gjort os stærke og ikke mindst erfaren i iværksætteri.
Med næsten 20 år som iværksætter og med opstart af flere forskellige selskaber, hvor to er on-going og i drift, vil jeg efterhånden betegne mig selv “ekspert” i start-ups. I flere forretningskoncepter, hvor jeg ofte har været founder, har jeg haft lejlighed til af gennemprøve mange forretningsmodeller og et hav af forskellige markedsføringstiltag. Alt sammen har udspring i lysten, virketrang og evnen til at eksekvere.
Der behøver efter min mening ikke være langt fra idé til handling. Men grundigt forarbejde er et must, og der skal man ikke gå på kompromis. Kontakt mig gerne for eventuelle spørgsmål omkring Floridor. Ser frem til at høre fra dig.
René Rodam 53 år. Serieiværksætter
Mobil: +45 6061 4545 Mail: rero@floridor.dk
CV forefindes på denne adresse:
Hvad er Floridor?
Vi vil inden for gøre udbringning af fantastisk lækkert konfekture, lige så hurtig som levering af takeaway.
Det kræver et effektivt netværk af Floridor butikker over hele Danmark. Vi er klar til at iværksætte første butik primo 2022.
Et helt nyt konfekture koncept
Konfekture er jo ikke en nyhed, men konceptet omkring Floridor er nyt. Vi vil samle mange små producenter af luksuschokolade og konfekture og sælge det under ét brand, online og fra butikker over hele landet.
Gode råvarer er essentielt
De fleste små producenter af chokolade og konfekture går selvsagt meget op i gode råvarer. Det er yderst vigtigt for os, at smagen og kvaliteten er helt i top, og at alle produkterne i butikken udstråler elegance og kvalitet
Franchise koncept
Floridor er et franchisekoncept, hvor man “lejer” sig på konceptet. Etablering af butikken og opstart bliver finansieret af et kreditselskab eller en bank. Franchisetager skal dertil stille med et indskud og kassekredit.
"Normal" som forbillede
Butikskæden “Normal” har stor succes og har ramt et helt rigtigt segment, selvom der i markedet er andre store aktører, som næsten sælger de samme produkter. Det de gør for deres produkter, mener vi, også kunne gøre det for segmentet luksus konfekture.
Online distribution
Det er klart for enhver, at konceptet kun kan opnå den rette succes ved at få flere butikker. Derfor er det essentielt at åbne flere butikker inden for kort tid. Intentionen med dette er, at oprette lokale distributionssteder til hurtig levering af online salg.
Skalerbart koncept
Floridor bliver fra begyndelsen opbygget som et internationalt og på alle måder skalerbart koncept. Konceptet skal uden videre kunne distribueres til andre lande. Inden for en kort årrække er målet at kunne udvide konceptet til andre lande inden for Skandinavien eller EU.
Vi søger den rette partner
Er du den rette partner for Floridor? Så hører vi meget gerne fra dig!
Vi søger en partner, som har modet til at gennemføre et projekt, som helt givet vil give spændende opgaver, men p.t. er i idéfasen, og som sådan har mange uforudsete udfordringer.
Da Floridor er et helt nyt koncept, skal der fra bunden opbygges en komplet forretningskæde, som kræver involvering af mange partnere. Vi er overbeviste om, at forretningskonceptet har et stort potentiale. Vi er derfor klar til at tage udfordringen op og håber at kunne finde den rette partner med en stærk vilje til at løfte opgaven.
Vi forestiller os, at du kommer fra detailbranchen og har erfaring med indkøb og salg af varer, gerne fra fysiske butikker. Du har måske flere års erfaring fra drift af kædebutikker og har knowhow til at opbygge en butikskæde helt fra bunden.
Du har gode forhandlingsevner og er fleksibel i din tilgang til at samarbejde med mange forskellige mennesker. Som person ser vi gerne, at du er deltagende, evner at eksekvere og brænder for at skabe noget nyt. Samtidig har du empati over for dine medmennesker og forstår vigtigheden af at lytte til andre.
Vi har en stærk tro på, at det rette team kan udrette mirakler, og vi ser det derfor som en yderst vigtig opgave at finde det rigtige match og dermed den helt rette partner til Floridor.
Konditioner: Vi vil, til den rette partner, afgive 20% kapitalandele i selskabet, mod en investering på kr. 350.000. Værdiansættelsen på 1.75 mio. er fastlagt på baggrund af det kommende materiale til oprettelse af franchise samt en komplet færdigbygget butik inkl. varelager. Der skal efterfølgende findes yderligere kapital til oprettelse af flere butikker.
Kan du se dig selv i dette projekt og har lysten til at komme hurtigt i gang, så tøv ikke med at kontakte os på +45 6061 4545 eller benyt kontaktformen nederst på siden.
Danske Luksus Producenter
Floridor har flere aftaler med producenter fra hele Danmark og flere vil komme til.
Floridor har flere aftaler med producenter fra hele Danmark og flere vil komme til. Floridor har mange af de absolut bedste danske producenter som leverandører. De leverer kun kvalitet og er alle umådeligt dygtige på hvert sit felt. Der kommer hele tiden nye producenter til, og vi glæder os hver gang over vores samarbejde. De er alle passionerede og brænder for at levere.
SWEETKYND
Velsmagende luksus vingummier
Aalborg Chokoladen
Eksklusivt håndlavet chokolade i høj kvalitet
Bagsværd Lakrids
Delikat lakrids produceret midt i Bagsværd
Karamelleriet
karamel kogeri bygget på det gammle håndværk
Friisholm Chokolade
Ground-Breaking Chocolate Craftsmanship
Elmelund
Økologisk chokolade lavet på dansk håndværk
Behovet i markedet
Hvad er behovet – og er der en ny trend på vej?
Vild med luksus konfekture?
Slik og chokolade produceres der store mængder af og i mange forskellig kvaliteter. Store butikskæder har i mange år profiteret godt af at sælge lavpriskonfekture i store mængder. Familien på indkøb har ofte travlt og har måske ikke altid den fornødne tid til at finde den gode kvalitet. Derfor er en billig æske chokolade ofte det fortrukne valg, når der købes ind.
Floridor er ikke en traditionel butik med mange forskellige kvaliteter på hylderne. Vi går kun efter det absolut bedste konfekture på markedet. Det er leverandøren eller producenten af konfekturen, som selvfølgelig skal stå inde for produkterne. Men vi udvælger, i samarbejde med producenten, kun de absolut bedste og mest eksklusive enheder til butikken.
Luksus konfekture fra mindre producenter har efter vores opfattelse, aldrig rigtig fået den fortjente opmærksomhed. Danskerne kender de store brands fra Toms, Anton Berg og Spangsberg. Men der er i Danmark en stor variation af rigtig mange små producenter af det lækreste konfekture, som de fleste danskere aldrig får kendskab til og dermed aldrig får lov til at smage. Dette vil vi, med butikken Floridor, lave om på…
Dækning af behovet
Hvad gør vi anderledes og bedre end konkurrenterne?
Er luksus konfekture kommet for at blive?
At behovet for luksus er kommet for at blive, er der klar evidens for. Flere virksomheder slår sig op på at kunne levere til det segment, som har råd og viljen til at betale lidt ekstra for at få en højere kvalitet i stedet for standardvaren.
Luksuschokolade og konfekture kan i dag kun fås i specialforretninger og de største varehuse som Salling og Magasin. Men det er endnu ikke set som én samlet butik, kun med dette i fokus. At der er efterspørgsel på kvalitetskonfekture kan ses på de mange små producenter beliggende rundt i Danmark. De trives godt, og hovedparten har en god og sund økonomi.
Ved at samle de mange små producenter under ét brand, gør vi det væsentlig nemmere for kunderne, når de eksempelvis skal bestille vært- eller værtindegaver til venner eller familie. Nu skal de kun forholde sig til ét sted med alle de kendte producenter.
Grunden til at vi vil bygge fysiske butikker, og ikke kun en butik online, hænger sammen med at hver butik skal kunne fungere som distribution af onlinebestillinger. Disse bestillinger skal kunne bringes med bud, direkte til kunden inden for kort tid. For at dette er muligt, skal der oprettes aftale med distributør, som kan afhente og levere pakker med øjeblikkelig levering, helt på samme vis som takeawayshops leverer direkte til kunderne. Denne kombination af fysiske butikker med hurtig onlinelevering, giver det bedste og mest optimale setup for at opnå succes.
Størrelsen af markedet
Hvor er markedet, hvem er vores kunder, og hvor i verden finder vi kunderne?
Væsentligheden af at blive stor hurtigt
Det er altid svært at spå om fremtiden og mange er kommet grueligt galt afsted med at forudsige, hvad der sker inden for en speciel branche – især inden for fødevarer. At luksuskonfekture kan blive en god forretning er selvfølgelig afhængig af mange faktorer. Men ser man på andre forretninger med samme forretningsmodel, hvor “luksusvarer” sælges til en “fornuftig pris”, er trenden klar. Virksomheden skal konstant vokse. Stilstand er det samme som tilbagegang, og derfor er det vigtigt, at vi helt fra begyndelsen har en helt klar vision om at åbne flere butikker inden for en kort tidshorisont.
Vi vil derfor lægge os op ad butikskæden “Normal”, som har vist, at man ved at fokusere på gode kvalitetsvarer til rimelige priser, kan skabe en stor forretning på meget kort tid. Vi vil gerne gøre dem kunsten efter, blot i vores branche.
Uden at vi skal afskære nogle dele af befolkningen for at handle i Floridor, så skal hovedparten af kunderne givet findes i den økonomisk lidt bedre stillede del af befolkningen. Dem som ser sig selv som kvalitetsbevidste forbrugere, som ikke går på kompromis med kvaliteten. Derfor skal en stor del af markedsføringsindsatsen målrettes mod dette segment. Denne målgruppe går efter det unikke og bestiller f.eks. gerne gaver af høj kvalitet. At markedet stadig vokser, ses i sammenhæng med at levestandarden også er øget, flere har fået midler til at betale for at få en bedre kvalitet.
De åbenlyse fordele
Hvordan er vores koncept bedre end konkurrenternes?
Vi skal være bedre end de andre
Unikke Selling Points (USP) er der, på godt dansk mange, af i Floridor. Når folk tænker luksuschokolade og konfekture, skal de i fremtiden tænke Floridor. Stedet hvor man går hen, hvis man gerne vil give en gave, som er lidt ud over det sædvanlige. De allerbedste konfekturespecialiteter samlet i én butik.
Differentieringen fra konkurrenterne ligger i enkeltheden i konceptet. Vi sælger ikke produkter fra store producenter. Alle produkter kommer fra mindre eller mellemstore leverandører eller producenter. De produkter vi har på hylden SKAL selvsagt være af de absolut bedste, man kan få på markedet.
Vi går ikke på kompromis med holdninger til enkelhed, stil og supplement. Kunderne vil selvfølgelig kunne finde de samme produkter hos producenten selv, og i begyndelsen tænker vi, det vil være den største udfordring. Men på sigt og ved kontinuerlig fastholdelse af kunderne, er det meningen, at vi vil overtage en stor det af producentens direkte salg til slutkunden.
Det skal være væsentlig nemmere for de små producenter at levere til Floridor og derigennem opnå den ønskede afsætning. Vi har været i dialog med mange af de små producenter, og de vil alle gerne være leverandører til Floridor. Flere små producenter kommer til, og her skal vi konstant være på forkant.
Fremtiden for konceptet
Vores plan for selskabet er en hurtig, men kontrolleret vækst.
En realistisk plan for at vækste
Vi skal, for at holde konkurrenter ude af markedet og skabe volumen, vokse hurtigt. For at opnå en tilstrækkelig omsætning er det nødvendigt, at vi etablerer minimum 6-8 butikker om året, de første 3 år. Volumen giver os storindkøbsfordele og netop det absolut nødvendige flow, der skal til for at holde indkøb, fremstilling og distribution godt kørende.
Begyndelsen er altid den mest kritiske fase, og derfor er det væsentligt, at vi kommer godt og sikkert fra start. Vi vil, med den første butik lave en pilot-test, hvor vi vil afprøve konceptet over for kunderne og derigennem opnå den viden, der skal til for at skabe grundlaget til franchise. Alt skal være grundigt undersøgt og gennemarbejdet. Selvom vi lægger ud med én butik, bliver alt tilrettelagt således, at det hurtigt kan kopieres til en nye butikker. Konceptet skal være agilt og dermed skalerbart i alle forhold.
Vi mener, det er realistisk at etablere 3 butikker år ét. Vel og mærke når alle konceptets funktionaliteter er gennemtestede. Dertil en grundigt gennemarbejdet drejebog, som øvrige franchisetagere skal modtage, således at der intet sted opstår tvivl om konceptets linje. Det er yderst vigtigt, at konceptet holdes i en stram kurs, så der i alle butikker opnås samme virtuelle identitet, kvalitet og smagsoplevelse.
Økonomien i konceptet
Der er udarbejdet driftsbudget for en enkelt butik. Dette er udgangspunktet i forretningen.
Vigtigt at finde de rette franchisetagere
Det skal være forholdsvis nemt at komme med som franchisetager på konceptet, således at vi hurtigst muligt kan etablere en kæde af butikker over hele landet. Der skal af franchisetager oprettes en afregningskonto med en kassekredit på min. kr. 250.000 til drift. Franchisetager indbetaler et fast fee for brug af konceptet samt indbetaler et indskud på kr. 50.000.
Hver butik repræsenterer eget CVR-nummer og fungerer 100% som en selvstændig forretning eller selskab. Dog bliver al økonomi styret centralt. Således er bank og betalingssystemer i hænderne på Floridors bogholdere og revisorer. Der bliver også udbetalt løn og indberettet ATP, moms og skat fra centralt hold. Franchisetager skal således kun koncentrere sig om indkøb fra udvalgte leverandører og efterfølgende salgsaktiviteter.
Markedsføring, produktudvikling og konceptudvikling er også styret fra centralt hold, og således skal alle butikker udover franchisegebyr betale et markedsføringstilskud på ca. kr. 2.500 pr. måned. Franchisetager skal betale et fast franchisegebyr (Split) til Floridor på 5-10% af omsætningen.
Det er forventeligt, at en butik gennemsnitligt vil ligge på en omsætning på ca. 2.5-3.0 mio. kr. Omkostninger til drift og løn vil udgøre ca. 2 mio. Derfor er det nødvendigt at køre butikkerne stramt på omkostningssiden. En forventelig avance på chokolade og konfekture vil i gennemsnit ligge på 37-40%. Det skal dertil være mulig at leje “Space” i Floridor. Der vil blive udbudt “stjernepladser” på lige fod med Salling Groups forretningsmodel.
* Alle ovenstående priser er eksempler, og der kan opstå ændringer i forhandlingsøjemed.
Hvad er trenden?
Hvad tænker vi, der sker de kommende år inden for luksuskonfekture?
Det er “in” at spise produkter af god kvalitet
Det er ikke en nyhed, at samfundet har drejet sig ind på, at alle skal spise fødevarer, som er bæredygtige og dermed af bedre kvalitet. Et eksempel er Bagsværd Lakrids, som i stilen er enkel og lidt “gammeldags” i deres udformning. Vi optimerer denne stil, og gør den lidt mere spiselig, lækker og delikat.
Butikkens design skal udstråle mørkt eller sort træ, med et strejf af guld. Den mørkerøde farve og guld gør det dansk og passer godt til den største højtid på året, nemlig julen.
Vi har en tro på, at langt ind i fremtiden vil kvalitet, økologi og bæredygtighed være vigtige nøgleord i enhver forretning. Har man ikke disse elementer med i sine overvejelser, kan det blive svært at overbevise kunderne om, at de tager det rette valg. Så Floridor skal og vil have fokus på disse elementer, og der vil komme flere tiltag, som visuelt vil illustrere dette.
Se evt. et eksempel på en mere “økologisk” udgave af Floridor her: https://floridor.dk/oko/
Luxsuspakken fra Floridor
Som en del af Floridor konceptet vil vi også leverer eksklusivt konfekture på abonnement
Pakker med det lækreste konfekture på abonnement
Som en del af Floridor, har vi bygget webshoppen Luxsuspakken (Luksus pakken).
En onlineportal med pakning af konfekture leveret i flotte, sorte kasser direkte hjem til kunden. Kunden kan også vælge at afhente Luxsuspakken direkte i den nærmeste Floridorbutik.
“Luxsuspakken fra Floridor”, er noget at det absolut bedste konfekture (slik, chokolade og andre lækre sager), man kan finde på markedet. Det hele pakkes i en kasse og sendes direkte hjem til dig hver måned. Hvad Luxsuspakken indeholder, er en overraskelse, men vi lover at gøre vores yderste for at levere det absolut lækreste konfekture til dig og din familie.
Se udgave af Luxsuspakken her https://luxsuspakken.dk/
Tak fordi du læste vores forretningsplan. Vi har meget mere i “konfekture skuffen” som vil blive for omfattende at beskrive her på siden. Men mulighederne er utrolig mange og vi ser meget frem til at kunne forelægge dig nogle af de mange tiltag der skal til for at gøre Floridor til en fantastisk succes.
Kontakt Floridor
Kunne konceptet Floridor være en investeringsmulighed for dig? Så tøv ikke med at kontakte os. Udfyld formen herunder og vi vender tilbage hurtigst muligt.